Mareena Metsmaa
Lihula Gümnaasiumi X klassi õpilane
Noortetoimetus
T
allinna Ülikooli Õpilasakadeemia pakub gümnaasiumi õpilastele võimalust juba varakult omandada ülikoolikogemust ning laiendada oma teadmisi erinevatel põnevatel teemadel. Kevad- ja sügissemestritel toimuvate kursuste õppepäevad leiavad aset nädalavahetuseti. Kursuse lõppedes saavad noored 2 EAP’d ja kursusel osalemist tõendava tunnistuse.
Tänavusel kevadsemestril osalesid Tallinna Ülikooli Õpilasakadeemia kursusel ka meie noored, Karmen Pikkmets, Kristin Kunz ja nende ridade autor Mareena Metsmaa. Kursus “Noorsootöö – mis, kellele ja milleks?” kestis 6. veebruarist 8. maini.
Käesoleva aasta piirangud kehtisid ka ülikoolidele, mistõttu toimus õppetöö veebikeskkondades. Õppepäevad kestsid üldjuhul viis tundi. Kursuse eesmärk oli luua õppijale soodsad tingimused noorsootöö olemuse ja TLÜ noorsootöö õpingute tundma õppimiseks. Lisaks tutvustati kursusel osalejatele noortele suunatud tavaelu tegevuste seostamist noorsootööga, kuidas analüüsida noortele tegevusi vastavust noorsootöö sisuliste tegevusete tunnustele ning tutvustati erinevaid aktiivõppe meetodeid.
Tagasiside õppejõult
Palusin tagasisidet kursusele meie õppejõult, Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituudi noorsootöö- ja mitteformaalõppe õpetajalt, Lianne Tederilt.
Kuidas oli Õpilasakadeemia kursust Zoomis läbi viia?
Olen noorsootöö teemalisi kursuseid TLÜ Õpilasakadeemias läbi viinud viimase nelja aasta jooksul mitmeid kordi. See oli aga esimene selline kursus, kus kõik toimus ainult veebi vahendusel. Natuke olin saanud harjutada sellist õppeviisi ka eelmise õppeaasta kevadel. Nii olin sügisel juba natukene kindlam, et ka veebiruumis on võimalik grupiliikmetel üksteist tundma õppida ja aktiivselt osaleda.
Noorsootöös toimub mitteformaalne õppimine, mida viime ellu läbi mängude ja aktiivsete tegevuste, ehk aktiivõppe meetoditega. Muidugi on neid palju mõnusam läbi viia päriselt ühes ruumis kohtudes. Veebipõhiselt nõuab see nii osalejatelt kui ka minult juhendajana rohkem valmisolekut arvutis liikuda erinevate programmide vahel. Kui peamiseks kohtumispaigaks oli meil Zoomi keskkond, kus sai moodustada ka väikseid rühmasid, siis alati kasutasin ka mõnda teist aktiivõpet võimaldavat veebikeskkonda. Olid need videod, Padlet, Menti, Tricider ja mõnedki muud. Kõige olulisem oli just see, et osalejad olid valmis kaasa tegema.
Õnneks oli meil kursusel palju neid, kes hoidsid oma videokaamerat sees kogu kohtumise käigus, nii sai luua silmsidet ja sain vahetut tagasisidet tegevusele. Sellele vastavalt sain reageerida, vajadusel tuua muutuse koolituse käiku või aktiivsemalt osalejaid kaasata. Veebi vahendusel koolituse läbiviimine vastas ühiskondlikele oludele – nii toimisid lisaks koolidele ka noortekeskused ja muud noorsootöö tegevused üle Eesti.
Kuidas jäite rahule õpilastega?
“Selle aasta kursusel oli meil põnev grupp, kus olid esindatud nii poisid kui ka tüdrukud, juba noorsootöös kogenumad ja sellest kaugemal olevad, vanuseliselt erinevad osalejad. See rikastab alati õpikogemust. “
Osalejate enda varasemad teadmised ja kogemused lisavad käsitletavatele teemadele elulisust, aitavad teoreetilisi lähenemisi eluliseks teha. Seal õpime vastastikku – mina osalejatelt, osalejad üksteiselt ja ma loodan, et ka minult. Selles seisneb ka noorsootööle omane partnerlus erinevate osapoolte vahel. Näiteks väljendub see ka koolituse ajal veebikaamera kasutamises – mina koolitajana ei saa ju omal videokaamerat välja lülitada; kui osalejad samuti hoiavad seda sees, siis see on märk mulle, et nad on minuga võrdsed. Oleme mõlemad võtnud aja, et koos noorsootöö teemade üle arutleda, oleme kõik “kohal”.
” Eriti südantsoojendav oli, kui sain mõnelt osalejalt ka isikliku tänu kursuse läbiviimise kohta, mis aitas kohaneda uute inimestega ja luua nendega ka head kontaktid.”
Üks veebikoolituste võlu on ka sellest, et osalemiseks ei pea pikki vahemaid läbi sõita. Nii oli laupäeviti toimunud koolitustel võimalik osaleda ka kaugemalt kui vaid Tallinna ümbrusest. Kui osalejad ütlevad, et nemad said omale algselt seatud eesmärgid täidetud ning nad said teadlikumaks noorsootööst ja selles toimuvast, siis mina tunnen, et sellest on kasu olnud. Oleme osalejatega andnud aega selleks, et luua noortele veelgi paremaid enesearengu võimalusi.
Mida arvasid kursusest osalejad ise?
“Õpilasakadeemiast sain teada tänu Facebooki reklaamile. Lugesin selle kohta Tallinna Ülikooli lehelt veidi täpsemalt ning teadsingi kohe, et soovin sellest osa võtta. Olin pikalt dilemmas, sest ei suutnud kursuste vahel väga valida – kõik tundusid nii huvitavad! Saatuslikuks sai siiski minu suur huvi noorsootöö vastu. Leidsin, et just see on sobiv, sest soovin tulevikus ka endale noorsootöötaja osakutset taotleda ning antud kursus annaks mulle rohkem teadmisi sellest valdkonnast. Mõeldud – tehtud!”
” Läbi Zoomi kohtusin kursusekaaslastega ning õppejõuga. Kõik meie veebitunnid olid sisukad ning huvitavad, mistõttu ei kahetsenud ma sekundikski, et olin ka oma laupäevad õppimiseks ohverdanud. Siinkohal sooviksingi eraldi tänada meie õppejõudu Lianne Tederit kõigi nende teadmiste ja kogemuste eest, mis sellelt kursuselt sain. Tänu sellele positiivsele kogemusele julgen soovitada ka teistel gümnasistidel osaleda Õpilasakadeemias! Plaanin kindlasti osa võtta sügissemestri kursustest.”
“Olen väga rõõmus, et Mareena mulle välja käis idee minna Tallinna Ülikooli õpilasakadeemiasse. Noorsootöö kursus oli minu jaoks väga huvitav ja sain kinnitust, et see teema on mulle südamelähedane. Kahjuks ei toimunud meil ühtegi kontakttundi ja teisi kursusekaaslasi polnud võimalik näha, mis jättis koolikogemuse, kui sellise, veidi poolikuks. Kursusel õpitu oli kõik väga huvitav ja kasulik tulevasteks tegevusteks noorsootöös. “
“Minu jaoks oli see kogemus uus ja huvitav. Ootasin küll väga ka kohale minemist, kuid koroonaviirus tegi selle võimatuks ja pidime leppima Zoomi “tundidega”. Kindlasti täitis kursus oma eesmärki ning olen teadlikum noorsootööst. Kursuse maht oli pigem väiksem, kui ma algselt ootasin ja iseseisvad tööd olid üsna lihtsad. Minu jaoks oli kõige huvitavam viimane kohtumine, kus pidime esitama osalusvaatlused ühe enda poolt valitud ürituse põhjal. Kindlasti osalen ka mõnel sügissemestri kursusel Õpilasakadeemias. “